Jouw ideale klant als succesfactor van jouw bedrijf

Een bedrijf heeft klanten nodig, want zonder klanten is er geen bedrijf. Goede klanten aantrekken, op de juiste manier behagen en vooral behouden is daarom voor veel ondernemers een eerste prioriteit. Echter, niet iedere ondernemer slaagt er in hierbij succesvol te zijn.



Drie kernpunten voor fantastische klanten

De (juiste) klanten aantrekken en behouden is realiseerbaar wanneer de volgende kernpunten worden aangehouden bij het uitwerken van uw klanttevredenheidsstrategie:


Punt 1: achterhaal wat jouw klant precies wil, niet alleen wat de uitgesproken vraag/behoefte is, maar ook wat de intrinsieke motivatie daarvoor is. Wat ligt er ten grondslag aan zijn beslissingsberedenering om wel of niet bij je in te kopen. Inzicht in deze intrinsieke waarden zorgt ervoor dat je de klant beter begrijpt en ook beter kan bedienen, hetgeen resulteert in duurzame klantbinding.

Vanuit welke intrinsieke motivatie neemt jouw doelgroep beslissingen?

Punt 2: probeer de Unique Selling Points van jouw bedrijf niet op te dringen aan je klant. Door alleen het zenden van een boodschap voelt de klant zich nauwelijks verbonden met jouw bedrijf, dit is niet de juiste strategie en kan zelfs averechts werken. Het gaat om de interactie tussen bedrijf en doelgroep, waarbij jij zendt, maar ook ontvangt en luistert naar jouw doelgroep


Punt 3: zie optimalisatie van de klantbeleving als een offensieve strategie, waarmee je het hart van een klant raakt door zijn doen en laten te begrijpen. Zet hier tegenover jouw merk en jouw uniekheid, verras je klant per aankoop en dat tezamen zal ervoor zorgen dat jouw klant zich niet alleen eenmalig, maar voor langere termijn verbonden voelt met jouw bedrijf.

Optimalisatie van klantbeleving, wat levert het je op?

Door te luisteren naar een klant en vervolgens jouw aanbod af te stemmen op zijn wensen, kun je de volgende resultaten bewerkstelligen:

• langdurige klantbinding

• meer omzet halen uit het huidige klantportfolio

• continuïteit van het bedrijf verstevigen

• prettige klanten genereren

• groei van de winst

• ambassadeurs werven: de mond-tot-mondreclame

Klantbeleving optimaliseren is een tool, winst en continuïteit van jouw bedrijf het resultaat

3 januari 2019

Ben je binnen jouw organisatie bezig met een optimalisatieslag in de klantbeleving, of wil je meer weten over het opstellen van klantprofielen?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op via info@customercreation.nl of +31 36 20 61 931